Lihaskuntoharjoittelu on kaikille hyväksi!

23.07.2018

Kaikkien tulisi harrastaa lihaskuntoharjoittelua. On helppoa jäädä työpäivän päätteeksi sohvalle makaamaan ja ajatella, että se on parasta lepoa. Fakta on kuitenkin se, että parasta lepoa keholle on palauttava liikunta, esimerkiksi kevyt kävelylenkki. Tehokkain tapa on silti harrastaa lihaskuntoharjoittelua, koska sillä on niin paljon positiivisia vaikutuksia. Moni tekee toimistotyötä ja istuu päätteen edessä, jolloin ajan myötä olkapäät painuvat eteen päin ja usein istumisen myötä ryhti huononee. Näissä tapauksissa olisi hyvä tehdä vastapainoksi lihaskuntoharjoittelua niin, että esimerkiksi selän lihaksistoa kehitettäisiin, jolloin se antaisi vastapainoa asennolle, jolla ollaan näyttöpäätteellä. Yleisen hyvinvoinnin kehittäminen lihastasapainon ja ryhdin parantumisen kautta on muutenkin erityisen tärkeää työssä käyville ja auttaa jaksamaan työssä, jossa työasento ei aina ole ideaalinen. Eli lihaskuntoliikunta parantaa työikäisten tuki- ja liikuntaelimistön kuntoa.

Muita positiivisia vaikutuksia lihaskuntotreenillä on paljon:

*Painonhallinta helpottuu ja tapahtuu kiinteytymistä, sillä aktiivinen lihaskudos kuluttaa parhaiten energiaa.

*Iän myötä lihaskunto heikkenee, joten sitä on syytä ylläpitää. Sillä saadaan mm. ikääntyneiden toimintakyky säilymään hyvänä mahdollisimman pitkään, sillä luusto ja nivelet vahvistuvat, kun niiden rakenteet saavat kuormitusta arkielämästä poikkeavan kuormituksen myötä.

*Liikunnan myötä diabetestä voidaan ehkäistä, sillä lihaskuntoharjoittelu vaikuttaa sokeriaineen vaihduntaan ja parantaa veren rasva-arvoja.

*Tärkeintä on tietysti myös psyykkinen hyvinvointi, sillä voimaharjoittelu vapauttaa paljon endorfiineja, jotka ovat luontaisia hyvänolon hormoneja.

Paras uutinenhan on se, että kenenkään ei tarvitse lähteä salille asti, vaan treenaaminen onnistuu kotoa käsin. Netti on pullollaan erilaisia kotitreeniohjelmia ja erilaisia apuvälineitä. Omiin suosikkeihini kuuluu jumppakuminauhat ja TRX-köydet, joilla saakin kikkailtua vaikka mitä! Mielikuvitus vain on rajana, kun aloitat lihaskuntoharjoittelun, oli se sitten salilla tai kotona. Apua saat meiltäkin meidän online valmennuksen kautta, jolloin pääset alkuun kaikessa, eikä tarvitse vaivautua itse etsimään ohjeistuksia :)

Mukavaa kesän jatkoa ja nauttikaahan helteistä!

Niina